TUFF - Teckenspråk för föräldrar
Vad är TUFF och för vem?
TUFF är en utbildning för föräldrar till barn som använder teckenspråk för att prata. För att börja TUFF ska du ha gått en grundkurs i teckenspråk, som erbjuds på hörselmottagningarna. Andra personer som bor tillsammans med föräldern kan också gå utbildningen.
Om utbildningen:
Utbildningen är max 240 timmar lång och följer en kursplan som är samma över hela Sverige.
Du kan välja kurser på olika nivåer: grundkurs, fortsättning eller fördjupning.
Vi erbjuder kurser både på dagtid och kvällstid, och ibland som internat på sommaren eller under höstlovet.
Utbildningen är godkänd av Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).
TUFF på Anpassa:
Vi erbjuder olika kurser på Anpassa. Våra lärare kan teckenspråk. De flesta av oss är döva, men vi har också hörande lärare som kan teckenspråk. Vi har tolkar om det behövs.
Du kommer att lära dig teckenspråk genom roliga och praktiska lektioner. Vi tränar både vardagliga tecken och mer avancerade.
Mål med utbildningen:
Vi vill att du som förälder ska känna dig trygg och självsäker när du använder teckenspråk med ditt barn.
Våra lokaler:
Vi finns på Engelbrektsgatan 15 i Malmö, nära Gustav Adolfs torg.
Fördelar:
Hos oss får du en miljö där teckenspråk används hela tiden. Det betyder att du får öva och prata med andra som använder teckenspråk. Vi erbjuder också barntillsyn under internat kurserna så att du kan fokusera på utbildningen.
Kostnad:
Utbildningen, boende och barntillsyn kostar ingenting. Du kan få ersättning för resekostnader och förlorad arbetsinkomst från CSN.
Vill du veta mer?
Tveka inte att kontakta oss för mer information om utbildningen, kurstillfällen eller anmälan. Alla frågor är välkomna. Kontakt Madeleine Shötz